| START | Mest lästa | Debattartiklar || Motto: Vad Säger Skriften? | Bibeltolkningsprinciper || TACK GODE GUD! DU LEVER ÄNNU! VÄLKOMMEN HIT! || höger-kol.: Art. på Denna Sida | Tio senaste | ARKIV |

CID - CARL INGEMAR DAGMAN - KRISTENDOM & SAMHÄLLE +
<$BlogRSDURL$>
GUDS ORD [dgggb] & MÄNNISKORS

GUD MED DIG! | | Jesaja 7:14 | | Genesis 28:15 | | GOD WITH YOU!
+ + +

+ VALET 2014 & 2018 - Socialism & Islamism contra Kristen civilisation +
måndag, januari 21, 2008

  Om Gardells teologi - Carl Ingemar Dagman
GARDELL & TEOLOGI
Apropå att Gardell blivit hedersdoktor i teologi
Repris av den första (?) artikeln som angrep Gardells teologi
SvD Kultur Kommentar (2001-01-23)
Carl Ingemar Dagman:
KOMMENTAR GARDELLS EVANGELIUM
Gud älskar syndaren - älskar han även synd?

När Jonas Gardell finns på arenan kan ingen undgå Gud. Ingen predikar så som han. Han brottas med sin Gud. Han brottas också med sin publik när han bryter sitt bröd. Och han gör det bra. Medan vi väntar på att få skratta så överrumplas vi plötsligt och oväntat av en formulering som biter sig fast. Och vi som trodde att vi inte brydde oss om Gud inser plötsligt att det gör vi visst. Det var budskapet om Gud som vi vände oss bort ifrån, och det förstod vi först när vi fick höra någon raljera med budskapet som vi förkastat. Ty då uppenbaras det att vi faktiskt bryr oss. Vi känner ju hoppet komma fram och presentera sig: "Tänk om Gud inte är sådan som de sagt, då kanske det finns en Gud för mig också?"

I programmet "Toner för miljoner" i TV4 (15/12-2000) framträdde Jonas Gardell med en sketch som var en svensk variant på Saturday Night Live´s snipiga och dömande "Churchlady". Den gick ungefär så här:

"Vacker musik, en underbar kväll, ni ser ut att ha det trevligt. Men allt är inte så bra som ni tror. Tänk efter. Ni sitter ganska obekvämt. Innerst inne mår ni faktiskt ganska dåligt. Om ni bara känner efter. Det är därför jag är så glad att i stunder som dessa kunna säga: det är gott att veta att Gud älskar er, Gud äällsskkaarr dig, han älskar dig såå mycket, han älskar dig precis som du är!!

- Bara du ändrar dig!"

Falskheten och dubbelheten och tomheten i mycken förkunnelse blir förlöjligad av Gardell. Skulle Gud älska alla innan de ändrat sig, men sedan de kommit till Gud sluta älska dem om de inte ändrar sig? Å andra sidan: kan en människa uppfyllas av Guds kärlek och sedan förbli densamma?

I ljuset av Jonas Gardells påskpredikan i TV-programmet "Centrum" här om året (1998) tvingas man fundera över vad den exakta innebörden i Jonas evangelium egentligen är. Gardell hävdade i programmet att kyrkans lära att Gud älskar syndaren men hatar synden är falsk. Synden och syndaren är ett, därför kan inte Gud älska syndaren utan att älska syndarens synder, annars älskar Gud inte syndaren helt och hållet. Gud skulle alltså inte kunna skilja på synden och syndaren - tro det den som kan!

Om Gud älskar synden, då blir ju Gud och Guds kärlek ett skäl till att fortsätta i synden. Men den som älskar synden älskar orättfärdighet, ty synd är orättfärdighet. Gardells syndare omvänder Gud och gör honom orättfärdig och syndig. En annorlunda väckelsepredikan må man säga.

Men Gardell tror på Gud och har nu i många år på olika sätt ställt frågan om hurudan Gud är. Ingen tid slösas på att fråga huruvida Gud existerar eller inte. Gardell går direkt till kärnfrågan: Hur får vi frid med Gud? På vilka villkor kan vi umgås med Gud? Vem får umgås med Gud?

Gardells Gud solidariserar sig med dem som är längst ner i samhället. För länge sedan beskrev han i ett tv-program Gud som en svart, lesbisk, överviktig, arbetslös, ensamstående flerbarnsmamma. Vi kan alltså inte tala om Gud på något annat sätt än i mänskliga termer.

Men träffar Gardell rätt? Måste en läkare bli sjuk för att kunna rädda liv? Måste en förälder bli kriminell för att rädda ett barn som blivit brottsling? Är en förälders kärlek till sitt barn, vars liv förstörs av knark, alkohol eller något annat, inte äkta såvida inte man älskar också det som är orsaken till att barnets liv förstörs? Är det rimligt att inte bekämpa det som förstör våra barns liv? Om det inte ens är rimligt för människor, huru mycket mindre är det då rimligt för Gud, såvitt vi talar om en god Gud? Menar Gardell att Jesus Kristus, Guds Son och världens Frälsare, som själv var utan synd, men av människor blev framställd som och gjord till synd, också verkligen var en syndare, en kriminell, eller varför icke också en sexuellt avvikande person?

Nej, vad man fordrar av en som skall frälsa från synden, det är att han själv inte blir övervunnen av synden.

Det ovanliga men friska med Gardell är att han sysslar med Gud lika öppet och oblygt som då han pratar om homosexualitet, visserligen på nöjesestraderna och mot god ersättning, men i alla fall. Det är också gott att han så starkt hävdar Guds kärlek till syndare. Det är mycket gott att han så tydligt hävdar Guds solidaritet med förtryckta. Men i fråga om synden hamnar han i motsättning till både naturen och det av Gud upplysta förnuftet.

Synden är ju ingen inbillning utan motsvarar något verkligt. Synden är nämligen intet annat och intet mindre än namnet på det som skiljer människan från Gud och därmed förhindrar sann kännedom om Gud. Synden kan antingen förklaras bort eller tas bort, men att undgå begreppet är omöjligt. Gardell tycks mena att han funnit en ny metod: Gud älskar synden hos syndaren. Därmed skulle det inte finnas någonting hos synden som skiljer oss från Gud, vi skulle kunna leva både i synd och i Gud samtidigt. Antingen är då synden något gott, eller så älskar Gud det som gör oss ont!

Vilka frågeställningar är det hos Gardell som lett honom till denna begreppsupplösande teologi? Och varifrån hämtar han denna insikt om Gud? På vad grundar han sina teser? Bibeln? I så fall: hur läser han den?

Carl Ingemar Dagman Habo

*
Läs mer:
"Gardell - ingen teologisk folkbildare" (Dagen 2008-01-18)
"Debatt kring utnämningen av Gardell till teologie hedersdoktor" (Dagen 2007-12-18)
"Utnämningen av Gardell till hedersdoktor regelvidrig" (Dagen 2007-12-16)
"Gardell hedersdoktor i teologi" (Dagen 2007-12-14)
(Andra intressanta bloggar om , , )
Fler artiklar om Gardells teologi av denna bloggs författare:
 


OBS!!
ARKIVERINGEN HAR ÄNDRATS!
till
lagring per datum istället för per månad!

Vänligen se "ARKIV" i höger spalten!




Content Swedish; English (starting July 2006)
Articles on Christianity & Society and
Comments on articles by others
by Carl Ingemar Dagman, Habo, Sweden
Email

Created Monday, Feb. 2, 2004
Changes in design Sept. 2006, Febr. 2008

Psalm 145 to 150 - Read from KJV

9-11 Psalm 23:4
Fear No Evil - Frukta intet ont

Psalm 9:11 [1917]
"Och må de som känna ditt namn
förtrösta på dig;
ty du övergiver icke
dem som söka dig, HERRE."

Psalm 9:11 [KJV]
"Sing praises to the LORD,
which dwelleth in Zion:
declare among the people his doings."


    LÄNK till CID på Twitter


    ARTIKLAR PÅ DENNA SIDA:

    Om Gardells teologi - Carl Ingemar Dagman


    DE TIO SENASTE ARTIKLARNA:

    2007-12-06 | Kyrka & Folk nr 49 | Carl Ingemar Dag...
    2007-11-06 | Carl Ingemar Dagman | Dubbelheten inf...
    2007-08-22 on | Världen idag debatt (s.4) | Jesus ...
    2007-08-08 on | Världen idag, debatt | Kristna ska...
    2007-06-12 ti | Dagen debatt | Samfunden bidrar ti...
    2007-05-04 fre | Dagen debatt | Carl Ingemar Dagma...
    2007-04-10 ti | Dagen debatt | Carl Ingemar Dagman...
    2007-02-16 fre | Världen idag Kultur debatt | Ökad...
    2006-10-27 fre | dagens citat | Ralf Dahrendorf om...
    2006-10-25 on | dagens citat | Överste Wickbom om ...



    ARKIV


    REKOMMENDERAS - MEST LÄSVÄRDA I SVERIGE

    DICK ERIXON - Sveriges mest läsvärde politiske kommentator

    VÄRLDEN IDAG - Sveriges mest utmanande tidning (nåja)

    MOST RECOMMENDED

    RealClearPolitics - the best every day

    LÄNKAR TÄNKVÄRDA ARTIKLAR

    Sverige
    - ENPARTISTATEN?

    2003-07 | DSM | Intervju med Hans Bergström: "Sverige har blivit en ENPARTISTAT och ingen reagerar"

    2004-02-19|SvD|Maktmonopol|Emil Uddhammar

    2004-02-07|SvD Bränn.|Johnny Munkhammar|Den stora staten faller

    2004-01-21 on|DN Ledare|Efter 44 år i följd 1932-1976,innebär perioden 1994-2006 ytterligare 12 obrutna år

    1987-09-25|SvD|Hans L Zetterberg|(s)ekten som blev statskyrka

    - HÄLSO & SJUKINDIKATIONER
    Sverige i fara! - Artikelsamling

    EU & USA
    2002-12|American Enterprise|Karl Zinsmeister|Bird's Eye|Old and In the Way (USA and Europe)|*MÅSTE LÄSAS!!

    USA
    Harper's Weekly

    IRAQ
    2004-02-26|NPQ Global Viewpoint|Condoleezza Rice|on WMD & IRAQ;Preemption;Russia;Pakistan & NPT|

    2004-02-23|Weekly Standard,Vol.9,Issue 23|Robert Kagan & William Kristol| The Right War for the Right Reasons|The liberation of Iraq was abundantly justified|

    2003-11-05 | Slate | Christopher Hitchens | Restating the Case for War - Waiting for Saddam to change is what got us into this mess in the first place | fighting words - A wartime lexicon

    2003-10-20 | Weekly Standard vol. 9, iss. 6 | Robert Kagan & William Kristol | Why We Went to War: The case for the war in Iraq, with testimony from Bill Clinton

    2003-03-15 | Bildt.net | Carl Bildt | Peace for Iraq |

    2003-02-09 | bildt.net | Carl Bildt | War? Peace? |

    2003-01-28 Tu | IHT The Internatonal Herald Tribune | Carl Bildt | End the Decades of War in Iraq - Regime change in Iraq isn't optional

    2002-10-12 | bildt.net | Carl Bildt | War in Iraq?

    9/11
    2001-10-08 må | Aftonbladet | Carl Bildt | "Låt en sak stå alldeles klar: USA har inte bara rätten att slå tillbaka mot Usama bin Ladin, utan också skyldigheten att göra det" |

    2001 Sep. 12, Wednesday | Time | Lance Morrow | The Case for Rage and Retribution |

    BIBEL-LÄNKAR MM

    Andakt
    O store Gud/How Great Thou art/Wie gross bist du
    Vår Gud är oss en väldig borg
    Daglig resekost, ur Luthers verk
    Ljudfiler på dagen.com
    - Lewi Pethrus: Bakgrund till "Löftena kunna ej svika"
    - Einar Ekberg: "Löftena kunna ej svika"
    - C G Hjelm: "Gör verkligheter av möjligheter"

    Sv. kyrkan
    Sv. kyrkans Bekännelseskrifter
    Olavus Petri: Ur "Förmaning till alla evangeliska predikare"

    Dr. Martin Luther
    Martin Luther 1483-1546, Project Wittenberg
    Luthers 95 teser, 1517 [danska + latin]
    The 95 Theses [även ty +fi]
    Martin Luthers Lilla katekes
    Schmalkaldiska artiklarna
    - Om synden
    - Om lagen
    - Om evangeliet
    - Huru en människa blir rättfärdig inför Gud, och om goda gärningar
    Om påvens makt och överhöghet
    Om en kristen människas frihet
    Om den trälbundna viljan
    - Om trons visshet
    - Skriftens klarhet
    Stora Galaterbrevskommentaren
    - FEMTIO LYSANDE FÖRTJÄNSTER HOS DEN EGNA RÄTTFÄRDIGHETEN
    - "Alla de som låta det bero på laggärningar äro under förbannelse"
    Verteidigungsrede auf dem Reichstag zu Worms 18. April 1521

    John Wesley
    John Wesley's Sermons

    Biblar
    Luthersk Nätbibelskola
    Bibeln 1917
    Folkbibeln
    bibeln.se
    Die Bibel, Martin Luthers berömda, 1534
    Crosswalk.com Bible Study Tools
    King James Version
    Greek NT, Nestle-Aland
    Bible Gateway
    Online Bibles [olika grek. NT, Septuaginta]
    Bibliotheca Biblica IntraText

    LAG & RÄTT

    Domarregler
    Olavus Petri Domareregler

    Svensk lagstiftning
    Lagrummet: Lagar och författningar
    Regeringskansliet
    Riksdagen


    ORD & SPRÅK

    Ordböcker
    SAOB
    SAOL, sjätte uppl. 1889
    SAOL, åttonde uppl. 1923

    KOLUMNISTER

    Sverige
    Per Ahlmark, DN
    Carl Bildt

    USA
    Max Boot
    David S. Brooks, NYT
    Thomas L. Friedman, NYT
    Christopher Hitchens, Slate column, Fighting Words
    Christpher Hitchens, Column, The Mirror, London
    The Christopher Hitchens Web
    Charles Krauthammer, WP
    William Safire, NYT


    Powered by Blogger